Search This Blog

Sunday 23 August 2015

CPR & First Aid

Tarikh: 21 Ogos 2015
Tempat: SALAM Senawang

Beberapa hari lepas en.Su (bos aku) ada tanya aku ok xkalau aku join kursus CPR?aku pun tanpa berfikir panjang,lantas menjawab "boleh"...sebabnya aku taw akan dapat sijil...hehehe 

Tengok2 rupa nya ain pun kene pegi sama tarikh dengan aku...yeayyy,ada geng...masa pagi tu, aku agak lambat jugakla naik..so, aku kena duduk depan sekali...huhuhuhu...sesi ktaorg ni 24 orang peserta...

Pagi2 pukul 9am tu sessi dia bagi taklimat pakai slideshow dulu...lepas tea break, group tu dibahagi dua kumpulan...1 kumpulan pegi buat latihan CPR, 1 kumpulan lagi buat latihan untuk choking atau tercekik...aku kena buat choking dulu...hehehe

Masa masuk tu,semua dah siap2 dibekalkan dengan buku ni..dalam ni macam2 la dia cerita cara untuk bagi pertolongan cemas...

Ni cikgu yang ajar aku...group 1 lagi xsempat blajar dengan cikgu ni sebab ptg dia dah xde...gambar ain je ade time tgh buat latihan choking...aku punya ain amekkan video...


Aku xsangka aku berjaya keluarkan bende tu dari mulut Charlie (nama patung tu), sebab aku bukanla ada basic yang bagus dalam hal2 ni... 

Lepas dah lunch break, sambung balik...kali ni grup aku plak buat cpr...
Setiap org kena try buat..kiraan dia 30:2..maksudnya 30 tekanan dan 2 kali hembusan...kalau ada orang lemas,xde nadi n pernafsan,maka nya org tu perlukan CPR....


Lepas dah selesai bahagian praktikal,ktaorg semua kena jawab soalan...mcm exam la kira nya...aku harap,aku boleh la lulus...huhu 

No comments:

Post a Comment