Search This Blog

Saturday 5 December 2015

Istanbul Aku Datang (part 5)

Tarikh : 27 November 2015 (Day 4)
Tempat : Ortakoy -> Istanbul Military Museum ->Istanbul Ataturk Airport

pagi ni bangun2 pagi, siap2 beg,sebab lepas keluar dari hotel,xde patah balik lagi dah,terus ke airport saja...

kenangan view hotel tempat aku stay...

dari hotel pagi tu,kami gerak ke Ortakoy...hari ni hari Jumaat, so,ada solat Jumaat...kena cepat sikit..sampai2 situ, kami terus dibawa ke masjid untuk bersolat...ramai sangat orang masa ni..sampai kat luar kawasan masjid pun ada dibentang sajadah untuk bersolat Jumaat..perempuan pun ada jugak yang bersolat Jumaat kat sini...kami ambil peluang merasa suasana solat Jumaat kat Istanbul dan terus buat solat jamak qasar dengan Asar sekali...


lepas bersolat,sementara tunggu makanan kat restoran siap, kami dibenarkan untuk jalan2 sekitar kawasan ni..

semestinya aku akan amek gambar...hehehe..tapi gambar ni special sikit,sebab en.abah yang tolong tangkapkan...siap offer nak tangkapkan lagi tu...hehehe




jalan sikit dari tempat bergambar dengan cruise tadi,ada merpati banyak tengah melepak santai2...ada pulak orang yang jualkan bijik jagung untuk bagi makan kat burung2 kat situ...xsilap aku,dia jual secawan jagung ni dalam 2lira kot...

mak cik Ita pun beli la satu..lpas tu dia bagi kami sorang sikit try bagi makan burung tu...

yang aku xpaham dengan adik aku yang sorang ni...aku ingat dengan kucing saja dia takut...rupa2 nya dengan burung merpati pun takut jugak....

aku rasa pokok kat belakang aku sangat unik dengan warna warni tu sangat menarik perhatian aku...itu je motif gambar ni...k,bye...haha

akhirnya,kami dapat call cakap makanan dah siap...so,semua pun berjalan menuju ke restoran ni...kat sini, jalan dia sangat sibuk...susah sangat nk melintas jalan...huhuhu

mula2 datang roti + nasi barli ni..kali ni punya nasi barli,sedap weh...rasa cam nasikgoreng kampung...bahahaha,aku xtawla faktor kelaparan ke hape sampai aku boleh rasa macam tu...

lepas dah selesai sesi makan roti tadi,sampai pulak yang ni...macam lasagna rasa dia..dap nye,omnomnomnom....xcukup benda ni aku rasa sebab semangkuk ni kena share 4 orang...

rupa nya, ni la dia menu utama kami...roti panjang sepanjang-panjang nya...muahahahaha...masa sampai ni, aku dah nerves memikirkan 8 orang kena habiskan semua ni...perut punya capasity tinggal half je lagi ni, sebab dah sumbat makanan2 tadi...huhuhuhu (*risau)

aku rasa kak cik je yang happy sepanjang kami duduk sini sebab dia memang suka makanan western2 & roti2 camni...huhuhuhu

selfie dengan roti panjang...ok,nampak gigi je + goyang... -_-"

haaaa, ni la ahli meja kami...akhirnya dapat gambar penuh sebab waiter tu offer untuk tangkapakan gambar...

lepas kami main kotor dengan transferkan roti kami kat meja2 lain,tinggal la 4 slice camtu baki...semua orang suggest suruh kami tapau...aku pun tapau jela...rasa dia sedap, macam dominos...lepas tu,kami tunggu bas untuk bergerak ke next destination...

kami pun sampai kat tempat ni...masa sampai tu,terus tuju ke dia punya theatre hall kot,sebab kata nya kami mesti tengok pementasan diaorg...so, sampai2 dalam tu,terus masing2 amik tempat sebab show dah start...

xpaham sangat pementasan dia pasal apa sebab diaorg buat dalam bahasa Turkey...tapi aku teka macam perang2 punya stail la kot... 

haa,ni poster pasal pementasan tu...xlama lepas kitaorg sampai,tamat la show tu...huhuhu

nampak macam sama dengan yang atas stage tu kan????



dalam banyak2 bende, yang dua ni paling menarik perhatian aku...alat2 perang ni ada ukiran kalimah Allah...cantik sangat pembuatan dia...

sementara nak tunggu masa keberangkatan,bergambar kat luar pulak...penaja trip a.k.a bos besar..pewwittt... :D

budak eksaited tiap kali nampak kamera...

abah terkenang zaman2 askar dulu ke abah????hehehehe...

ada cerita pasal meriam ni...masa zaman dulu, diaorg ada nak pakai meriam ni untuk lawan musuh..tapi xde sorang pun yang larat nak angkat peluru meriam ni sebab terlalu berat..(tgk saiz meriam pun dah boleh agak kan???)...dipendekkan cerita, dengan izin Allah, ada la seorang hamba Allah ni boleh angkat peluru tu masuk dalam meriam ni..dan dengan izin Allah jugak,diaorg menang dalam perang tu...
lepas dah menang, hamba Allah tadi nk buat demo la kat orang ramai yang dia boleh angkat peluru tu...tapi, Allah xmengizinkan...
kiranya model meriam ni adalah untuk memperingati kisah tersebut la...wallahualam....

kak cik punya turn pulak...

haa,ni la bas kami sepanjang 4 hari kat Istanbul...dah ready nak bertolak balik dah rsa nya ni...


rupa nya ni muzium perang....dah nak balik baru taw...keh3

ni tempat persinggahan terakhir kami sebelum berangkat ke Mekah & Madinah...ingatkan ustaz nak bawak kami shopping,sebab tempat ni mall...rupa2 nya untuk dinner je...hahahaha..group aku sampai dulu kat sini masa ni...

ni makanan kami...aku dah lapar giler time ni..nasib aku makan la pasta2 ni...

comey nye ibu...time ni ibu siap mintak suh aku tangkapkan gambar dia...hehehehe... ;)

lpas tu,ibu offer untuk tgkapkan gambar aku pulak...xpela gegar2 pun...kak lang sayang ibu ketat2 jugak...hehehe..

lepas dah konyang porut masing2,semua naik bas untuk ke airport...ngantuk sangat dah rsanya time ni...duduk kat airport sementara tunggu check-in, sempat lagi ustaz Burhan mengamuk kat orang tu sebabnya xtaw kenapa,kami kena check-in sendiri2..sebelum ni,masa kat KLIA, kami check-in by group..so,senang sikit..habis berterabur seat kami...mungkin sebab ustaz letih sangat kot, tu yang sampai mengamuk tu...tapi salah diaorg jugak..mula2 suruh kami check-in individually...lepas tu suruh by group pulak...

masa kat airport ni,kami transit agak lama jugakla...3-4 jam camtu rasanya sebelum kami naik flight Istanbul-Yanbu...aku tukar baju kurung siap2 kat sini...

to be continued.......
Madinah Al-Munawwarah....


No comments:

Post a Comment