Search This Blog

Friday 19 October 2018

DARI DAPUR MERPATIEIMA:: Florentine

Tarikh: 11 Jun 2018
Tempat: 872 Rumah Sewa Pujaan Hati...



tahun ni, aku, Jaja & Ika kena turn cuti Hari Raya Aidilfitri.. jadinya, semangat bercuti raya tu datang berkobar-kobar...alkisahnya, sepatotnya Jaja xsama group dengan aku & Mort...tapi demi berada bersama-sama geng, beliau (Sang Jaja) telah membuat satu offer gila kentang dengan orang yang sama group dengan kitaorg untuk tukar group...lumayan beb offer dia...hahahahaha..

disebabkan offer yang sangat lumayan tu, dapatla sang Jaja berada bersama-sama group aku & Mort...jadinya, tahun ni, projek kitaorg adalah untuk membaking kuih raya untuk family masing-masing...hasil kira-kira bajet dengan cari resipi, kitaorg decide nak buat biskut florentine...beli bahan share dua orang, pehtu hasil pun bahagi dua...

modal biskut ni agak mahal la...sebab pakai badam, kacang2...tp sebab kami share, ok jela rasa nya...

ada cerita kelakar pasal biskut ni...awal-awal puasa, kitaorg pegi usha bahan buat kuih ni kat kedai baking...tapi time tu, tepung florentine habis..kekacang semua ada...so, Jaja cakap dengan aku, "kita jangan beli kekacang2 ni selagi kita xdapat tepung...tepung dia yang penting...kacang2 ni mana2 pun ada jual" kata beliau....

lepastu, nak dekat hujung2 ramadhan, kitaorg pegi sekali lagi kedai tu...kali ni, tepung ada...melonjak2 keriangan kami time tu...TAPIIIIIIII....kekacang nya pulak takde...huhuhu..tanya pekerja kedai tu, diaorg pn xsure bile nak restock...aku dah macam down...camne nak buat kalau xcukup bahan ni???xsyok la pulak...last2 aku decide, rembat je bahan ape yang ade...aku nekad dah time tu...kalau cari merata2 pun xde, letak je ape yang ada...huhuhu..kat Rakan tu, aku beli tepung, badam slice,dengan kuaci bunga matahari...bijan xbeli sebab packaging dia besar sangat...pehtu kuaci biji labu yang hijau pun xde stok...

dengan gigih nye aku cari bijan kat kedai rempah2 dalam kipmart..lepastu, aku terperasan ade kedai baking bertentangan dengan kipmart..aku pun cuba-cuba nasib masuk dalam tu cari...akhirnyaaaaa, jumpa kat situ....terus semangat berkobar2 tu datang balik...



1. bakar dalam 10min kacang2 ni semua...x perlu sampai masak sepenuhnya...separuh masak je pun xpe...sebab nanti kita nak bakar lagi dengan tepung dia...kat bungkusan tepung tu ada mention sukatan untuk kacang2 ni...



2. lepas dh bakar, sejukkan kejap...lepas tu, gaul dengan tepung florentine...dah gaul,masukkan dalam papercup ni..aku baca tips2 orang, cakap suruh pakai papercup jenis yang ade plastik licin dalam dia senang...memang betol..sangat senang tanggal...sukatan setiap papercup, aku buat dalam 1sudu makan..(selepas beberapa kali try & error)hehehehe...



3. lepastu, bakap dalam oven dengan suhu 180०C selama 8-10minit..bergantung pada oven u olls jugak...kalau oven yang terlampau panas,maybe kena downkan suhu atau kurangkan masa...

kitaorg buat projek florentine ni, start dari balik keje pagi, pukul 2pm...punyala berchenta nak habiskan 500gm punya sukatan tepung...lpastu, break sekejap sebab nak masak untuk berbuka...lepas berbuka, sambung sikit lagi...dalam pukul 8.30pm, siap semua...fuhhhhhh....sekarang aku paham perasaan ibu aku bila buat kuih raya...hahahaha

lepas bahagi dua, dapatla sorang dalam 200keping...banyak gakla...aku bawak balik Taiping...perghhhh,laku keras bak angggg...hahahaha...kembang hidung mak...abah pun suke makan...okeh,tahun depan konpem buat lagi...huah..huah...huah



No comments:

Post a Comment