Search This Blog

Wednesday 14 October 2015

Dari Dapur Merpatieima:: Tauhu Berlauk

Tarikh: 14 Oktober 2015
Tempat: Rumah sewa 872

Disebabkan harini aku cuti sempena Awal Muharam, makanya aku bercadang buat projek ketuk-ketuk Muharam dengan sang Jaja...

Menu kami harini tauhu berlauk...aku berani nak buat sebab ni memang menu Jaja & Ain yang sedang gigih berdiet..so,xdela jadi kes aku sorang2 kene habiskan...haaa,nampak tak permainan aku di sini?hahahaha....

Asalnya aku tengok dalam FB resipi ni..aku share la...sekali akak sepupu aku komen cakap dia dah buat dan sedap...kawan aku pun post cakap bende yang sama...makin berkobar2 la aku nak try resipi ni...

Mangsa ketuk-ketuk aku ni of cos la sang Jaja...elok pulak dia keje petang time tu...memang elok sangat laa...pagi-pagi bangun pegi shopping bawang kat Family Store,skali cek sebelum nak masak,xpakai bawang pun...huah3


 Dah siap kukus tauhu tu,terus aku & Jaja jadi semakin bersemangat nak tengok hasil dia..perlu la kan tiru bekas kukus macam dalam resepi asal...hehehe

Lepas sejuk sikit tauhu ni,potong la jadi bentuk kiub2 ikot saiz kesukaan masing-masing..kitaorg sebab faktor anak dara buat comel2..dapat 20 ketul... (ade kaitan ke??)


 Dah siap potong,bolehla panaskan kuali..

 Sementara nak tunggu kuali panas, Jaja amek bahagian nak salut tauhu dengan telur dan goreng-goreng...

 Masuk dalam kuali sudah...saje je amek gmbar tangan sekali...nampak sikit buat keje...ye dak Jaja??hehehe

 Tunggu sampai jadi kaler golden brown...maaf la,kuali tu kalau biasa2 nampak elok je..dalam gambar,dengan dia2 sekali jadi 'golden' rupe nya...hahahaha

Taraaaa,dah siap...jemput makan semua...hehehe...sedap2...boleh buat lagi lain kali..

Lebihan telur salut tauhu tu,Jaja goreng buat jadi telur dadar untuk dia...hehehe 

Ps::kitaorg buat ikot separuh sukatan resipi asal sahaja...kalau tak nanti dapat banyak sangat...kalau nak ikot bulat2 pn ok tu ok la,tapi hari2 makan menu yang sama la...hahaha 



2 comments:

  1. Penuh perut makan benda ni.. tapi i like.. hehehehe..

    ReplyDelete