Search This Blog

Monday 18 July 2016

Family Trip:: Kuching, Sarawak (Day 1)

Tarikh: 23 Jun 2016
Tempat: Muzium Kucing --> Kedai Kek Lapis Sarawak --> Bazaar ramadhan

Alkisahnya, organizer holiday kitaorg, iaitu kakak aku yang sulung, booking tiket tambang murah ni tahun lepas masa Air Asia buat promo...dia booked bulan Jun sebab nak bagi semua settle down dari segi financial lepas balik dari umrah & Istanbul tu...sekali, masa dia dah booking tu, baru aku terdetik, ntah2 jatuh bulan puasa time tu...ibu pun apalagi,cepat2 call dia,tapi dah terlambat sebab semua transaction dah selesai....huhuhu...dorg booking 6tiket je sebab aku xsure aku dapat join ke x time tu, sebab bulan Jun ni, bulan final exam aku...

haaa,tudia...sampai dah kat KLIA2...punyala awal kitaorg gerak dari Taiping...pukul 1am dah gerak sebab xnak berulang kes ala2 explore race masa nak gi Sabah 4tahun lepas...hahaha...kitaorg sahur dalam kete je hasil aku & ibu merangkap sebagai makcik kantin/dewan makan untuk haritu...kitaorg singgah Bukit Subang amek kakak sulung aku, sebab dia park kat umah mak cik aku..

gituuuu,muke masing2 muke ngantok...hahahaha

kita bagi depa dua orang selesaikan check-in luggage...kami ambil 2 kargo je untuk pergi & balik...check-in under nama ibu & abah...sorang 15kg...yang lain semua pakai cabin luggage je,sorang 7kg...

ehemmm,...saje nk posing dengan beg sebab nak bagi tahu, ni la beg i olls menang lucky draw masa dinner sempena Labour Day + Nurses day tu...

ok,semua dah amek seat memasing...ready to depart everibedi...aku je tercampak sikit dari diaorg sbb beli kemudian dari diaorg...

welcome to airport Kuching....keluar je dari airport, driver yang kitaorg tempah pun sampai untuk amek kitaorg bawak gi homestay...akak aku jugak yang uruskan benda ni..total homestay + van + driver untuk 4hari 3malam rm1600, tapi lepas diskaun, jadi rm1400..

1st destination,kitaorg pergi tengok homestay,drop luggage semua...lepas Zohor, kitaorg start program...kitaorg decide untuk pergi Muzium Kucing..rupa nya muzium ni satu bangunan dengan majlis bandaran Kuching...


ni entrance nya...

nak masuk dalam muzium ni, xboleh bawak phone & kamera...kalau nak bawak jugak, kena bayar.. rm3 untuk phone xsilap aku...tapi entrance fee tarak...FOC saja..keh3

orang kuat holiday kami.... :D

ni budak yang sangat takot dengan kucing...kucing batu je dia berani...hahaha

opppsss,ape ni miowww, curi2 nak kiss kite time kite tengok kamera....*mata ke atas*

2,3,4,5 kali tengok gambar ni, tetibe rasa kucing ni scary plak....huhuhu

kucing yang di awet...

sempena perayaan hari Gawai yang baru lepas, sebab tu kucing2 ni pakai cenggini...

ok, selain kucing batu, gambar kucing 1 lagi yang dia berani...

lepas kitaorg pergi muzium tu, driver kitaorg (Alan) suggest untuk kitaorg tempah dulu segala kek lapis yang kitaorg nak, so, diaorg prepare fresh untuk kitaorg bawak balik hari Ahad nanti...kitaorg pun setuju jela...xsah la kan kalau datang Sarawak, tanpa kek lapis...hehehe

ni ha kedai dia...Zaharah kek lapis..

apa yang special nya,kat sini diaorg bagi kita masuk buat short tour untuk tengok camne diaorg bakar kek2 lapis...tu yang hijau2 tu la dia punya oven...

okeh,sesi menempah bermula...disebabkan bulan puasa, kitaorg hanya mampu tengok je sample tanpa rasa...tempah ikot tawakkal saja...tawakkal2 pun, beratus jugk terbang kat sini saja...hahaha

dia punya rate harga start dengan rm10, rm 20 & rm25, bergantung pada jenis & flavour apa kita amek...agaknya akak yang amek order tu pun pening nak menguruskan order kitaorg sebab banyak tuan...

lepas dah settle order kek, hari pun dah petang..kitaorg plan nak try pergi bazaar ramadhan diaorg..boleh la tengok2 makanan tempat orang...jadinya, si Alan pun bawak la kitaorg ke bazaar ramadhan Satok..

bazaar dia sama macam kita kat semenanjung, tapi menu dia yang best tu...lain dari menu2 semenanjung...ada terubuk bakar, obor2, mee kolok, laksa sarawak dll...




aku bab2 makan ni,aku taw sapa calon yang paling best kalau nak jalan sekali...IBUUUU..hahahahaha (harap2 xkena petir).. sebabnya kan, bila smpai kat gerai ni, aku tunjuk ibu ada sambal kedondong, (ekceli, aku yang teringin nak rasa,tapi aku cuba influence ibu, supaya xjadi aku sorang je kena habiskan...hahaha)..and, as expected...ibu tertarik...MUAHAHAHAHA...(keji kau Naemah...kejiii...hahaha)..

hasil hasutan aku, kitaorg beli la dengan harga rm2..banyak taw dapat rm2 tu...kalau kat semenanjung, jangan haraplaaa...sedap bak hangpa sambal kedondong ni...aku punyala dok ingat sambal kedondong,rupanya dia sejenis kerabu...tapi memang sedap ah..tip top rasa dia...sluurrrppp...

-to be continued-





No comments:

Post a Comment